Ik zag laatst een quiz op de televisie. Nou is dat op zich niks bijzonders, want ik kijk graag naar dergelijke programma’s, als er maar geen koffertjes of zelfs een gouden koffertje voorbij komt. In die quiz kregen de drie deelnemers, allen van middelbare leeftijd, een plaatje van een kuifmees te zien. Ze moesten de naam van het vogeltje opschrijven. Ik wist echt niet wat ik zag. Een van de drie had het goed. De andere twee hadden het fout. De ene had opgeschreven het is een specht en de andere schold het vogeltje zelfs uit voor een kuifeend. Op zulke momenten vraag ik mij af hoe het gesteld is met de kennis over de vogels. Ik durf daarbij nog niet eens te denken aan de rest van de natuur.
Ger Theeuwen
Dit gezien hebbende rees bij mij de vraag of men de jaarlijkse tuinvogeltelling dan nog wel serieus kan nemen. Want al die stadse mensen, en mensen uit de stad die naar de dorpen zijn verhuisd, en meedoen met die tuinvogeltelling, zullen dat echt wel naar eer en geweten doen maar of ze allemaal de juiste namen doorgeven waag ik te betwijfelen.
Als je er over na gaat denken is het eigenlijk niet eens raar dat er zoveel mensen zijn die helemaal niets over vogels en andere in het wild levende dieren weten, de planten zullen we maar helemaal buiten beschouwing laten. Want waar zouden ze het van moeten weten? Media, school, ouders en woonomgeving hebben een enorme negatieve invloed op de afnemende natuurinteresse van kinderen tot en met de jong volwassenen.
Op de basisschool begint het al mis te gaan. Daar worden alle jonge dieren baby’s genoemd. Waarom dat ze daar bijvoorbeeld de “baby’tjes” van een zeug geen biggen noemen is voor mij een volkomen raadsel, en zo zijn er nog talloze voorbeelden. Ik vind dat op de basisscholen al de interesse voor de natuur in z’n algemeenheid gewekt zou moeten worden, en dan niet alleen met verhaaltjes uit boeken maar zeker ook met echte ervaringen uit het veld of uit het bos. Maar de basisschool leerkrachten zijn vaak zelf niet voldoende opgeleid op dit gebied, daarom is er een drempel. Ze zouden ondersteund kunnen en moeten worden door bijvoorbeeld vrijwilligers uit de praktijk en met kennis van zaken.
Het is de hoogste tijd dat de overheid in gaat zien dat goed natuuronderwijs van het grootste belang is en dat daar ook het benodigde budget voor beschikbaar gesteld moet worden. Want het is toch wel heel erg belangrijk dat de kinderen weten hoe de natuur in elkaar steekt, dan leren ze ook respect te hebben voor de natuur, en als ze respect hebben voor de natuur is het niet zo moeilijk om ook voor andere dingen in het latere leven respect te hebben.
Ger Theeuwen
Geef een antwoord