Afgelopen 10 maanden is er hard gewerkt om de Meijelseweg, Heldensedijk en Kerkstraat
opnieuw in te richten en een nieuwe brug te bouwen. Nu de werkzaamheden zijn afgerond, is het tijd om de verbinding tussen Meijel en Beringe weer open te stellen. Op vrijdag 12 april om 13.30 uur opende wethouder Tijs van Lierop, samen met enkele genodigden, de brug op ludieke wijze. Rond 15.00 uur is het gehele traject weer opengesteld voor alle verkeer.
Brug tussen Meijel en Beringe
3 projecten in één
In totaal was het doorgaand verkeer tussen de Kerkstraat in Meijel en de rotonde Bonaparte in Beringe bijna 10 maanden geheel of gedeeltelijk afgesloten. De gemeente besloot om binnen het bouwteam (bestaande uit aannemer Ploegam BV, Den Ouden BV, Cleverland en gemeente Peel en Maas) uiteindelijk 3 projecten gecombineerd uit te voeren. Daarmee is de overlast voor aanwonenden en doorgaand verkeer zoveel mogelijk beperkt. Ook was de weg korter dicht dan wanneer de projecten afzonderlijk zouden zijn aangepakt.
De volgende projecten zijn nu klaar:
- Herinrichting Kerkstraat Meijel
- Onderhoudswerkzaamheden Heldensedijk, Meijelseweg en vervangen brug (van bebouwde komgrens Beringe tot bebouwde komgrens Meijel)
- Reconstructie Meijelseweg binnen de kom Beringe
Van 80 naar 60
Nieuw op het traject Meijel – Beringe is de verlaging van de maximum snelheid van 80 naar 60 km per uur. De weginrichting is hierop aangepast.
Eindresultaat van het werk is onder meer ruim 4 kilometer aan nieuwe, veiligere weginrichting, een brug die weer 100 jaar mee kan en een veiligere fietsoversteek in de bebouwde kom in Beringe. In het najaar verfraaien we de Kerkstraat in Meijel nog met meer groen.
Pieter zegt
Waardeloze oncomfortabele weg is het geworden. Drempel fetisjisme bij de Nederlandse overheid heeft weer overwonnen. Dit gaat ook recht tegen alle eigen milieu, klimaat en stikstof geneuzel in.
Door die drempels gaan mensen dus constant remmen (fijnstof remmen en banden) en optrekken (Co2 uitstoot).
Vooral bij zo’n druk bereden weg.
Had er dan een trajectcontrole weg zonder drempels van gemaakt. Veel comfortabeler rijden, milieu en klimaat vriendelijker.
Kay zegt
De vernieuwde weg in Meijel ziet er top uit! Maar er zijn wel heel veel drempels. Je kunt er niet eens 60 km/u rijden zonder dat het slecht is voor je auto. Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt. Het is ook vervelend dat je telkens moet remmen voor elke drempel. Het rijden wordt er onrustig van.
Daarnaast merk ik dat de route van Beringen naar Meijel via de nieuwe weg bijna net zo lang duurt als de omleiding via het kanaal. Daarnaast merk ik dat de route van Beringen naar Meijel via de nieuwe weg net zo lang duurt als de omleiding. Vroeger was dit een 80 km/u-weg, nu 60 km/u omdat enkele bewoners dat wilden? Misschien kunnen er wat minder drempels komen of dat ze iets minder hoog zijn?
Will zegt
Ik onderschrijf uw klacht wat het aantal drempels betreft evenals de stijlheid van deze drempels, er is maar 1 drempel die normaal is, als je beringen binnenrijd vanuit meyel.
Dan de fietspaden in beringen, deze zijn breed genoeg, maar de jeugd heeft de hele weg nodig! 3 a 4 naast elkaar!
Henk zegt
Door zo veel drempels wordt er wel heel hard op de rem getrapt, zorgt ook weer voor onveilige situaties. Heb gemerkt dat men veel vaker inhaal acties uithaalt omdat sommige nog minder dan 50 km/h rijden.
Volgens mij kunnen een paar snelheids cameras deze weg prima veiliger maken.
En wat gebeurt er als het glad is op de weg, dan raak je door middel van die hoge drempels al snel van de weg en misschien wel op het fietspad. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn.