Wordt jij weleens gebeld door een anoniem nummer? Wat doe je dan? Neem je op of niet? Er zijn mensen die anonieme nummers standaard niet opnemen in de angst een oplichter of telefonische verkoper/-ster aan de lijn te krijgen. Maar wist je dat bijvoorbeeld ook de politie, brandweer, ambulancedienst en veel ziekenhuizen anoniem bellen?
Anonieme beller?
Het niet opnemen van een anonieme beller kan grote gevolgen hebben. Zo komt het regelmatig voor dat centralisten van de 112 meldkamer mensen bellen om te vertellen dat er een geliefde ernstig gewond is geraakt, om te vragen binnen te blijven omdat het in je straat door een incident onveilig is of om jou te vertellen dat er brand is bij je thuis of je buren. Telefoongesprekken die soms zelfs van levensbelang zijn.
“Ik heb als centralist mensen wakker gebeld wiens huis in brand stond. Ze hadden nog niks gemerkt en konden hierdoor nog voordat de hulpdiensten ter plaatse waren het huis verlaten” verteld voormalig centralist Lars. “Ook heb ik regelmatig mensen gebeld om hen te informeren dat er een familielid betrokken was bij een ernstig ongeval. Vaak proberen we deze mensen persoonlijk te informeren door bij hen aan de deur te gaan. Soms is de situatie echter zo ernstig en tijdkritisch dat er wordt gekozen dit telefonisch te doen”.
Politie:
”Denk dus goed na of je anonieme telefoontjes weigert of opneemt. Ons advies, neem gewoon op een verbreek de verbinding wanneer je iemand aan de lijn krijgt die je niet wilt spreken. Op die manier voorkom je dat je belangrijke telefoontjes mist.”
Wilbert zegt
Betere oplossing is stoppen met anoniem bellen. Alleen het aannemen van een anonieme oplichter is niet zonder risico. Soms wordt je dan gelijk automatisch doorverbonden met een duur vaak buitenlands nummer. En waarom moeten moeten al die instanties zich verschuilen achter anonieme nummers? Zijn ze bang teruggebeld te kunnen worden. Bereikaar te zijn? Lekker transparant allemaal anno 2024.
Ook al die bedrijven met ellenlange bandjes met allerlei ongewenste informatie en/of maar verwijzen naar hun website zijn uiterst klantonvriendelijk en irritant. Probeer is een bankmedewerker aan de lijn te krijgen. Hopeloos.