Even wat extra gas geven, zodat je opschiet? Het lijkt niet de moeite waard erbij stil te staan. Echter: schijn bedriegt. Als alle automobilisten zich aan de snelheidslimiet houden, neemt het aantal letstelslachtffers in Nederland met een kwart af. Daarom start maandag 6 mei 2019 weer de campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’. Deze campagne, richt zich op de bewustwording van automobilisten, die ondanks dat ze van goede wil zijn toch harder rijden dan toegestaan.
Focus campagne
Automobilisten rijden regelmatig 10 tot 15 kilometer te hard op 30- en 50-km wegen. Vaak omdat ze met het verkeer meegaan of ongemerkt harder rijden dan het mag. Een paar kilometer te hard rijden lijkt onschuldig, maar de risico’s zijn behoorlijk groot. Juist op 30- en 50-km wegen zijn veel andere, kwetsbare verkeersdeelnemers aanwezig, zoals fietsers en voetgangers.
Campagnebeeld
De campagne maakt gebruik van beelden van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers (kinderen en ouderen) in combinatie met een verkeersbord. Uit onderzoek blijkt dat de acceptatie van snelheid beperkende maatregelen groter is als de rechtvaardiging voor die maatregel meteen zichtbaar is. Het campagneconcept helpt mensen om zich meer bewust te worden van hun eigen snelheidsgedrag en het naleven van de limiet.
ROVL
Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan dat in opdracht van de Provincie Limburg werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. ROVL streeft dan ook naar nul verkeersslachtoffers! De campagne ‘Hou je aan je snelheidslimiet’ past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt!
Meer weten over de campagne? Kijk op: www.rovl.nl.
Geef een antwoord