Site pictogram Meijel24

Vragen omtrent veiligheid rotonde Beringe Meijel

De fractie CDA Peel en Maas heeft vorige week gezien dat de rotonde N275 in Beringe gesloten was voor verkeer i.v.m. diverse werkzaamheden. De fractie weet dat de veiligheid van deze rotonde al vele jaren onderwerp van gesprek is in Beringe en de Gemeente Peel en Maas, maar ook de Provincie Limburg hier ook al vele jaren bij betrokken zijn.

Daarnaast is ons in eerder bijpraatmoment door wethouder Sanders verteld dat de werkzaamheden Meijelseweg afgelopen jaar geen doorgang kon vinden vanwege het OLS 2020 in Meijel. Helaas heeft corona roet in het eten gegooid voor het OLS 2020, maar geldt dit voor werkzaamheden aan de Meijelseweg natuurlijk niet. Dit zou hierdoor wellicht wel voortvarend opgepakt worden. Ook hebben wij ook via de werkgroep veiligheid in Beringe vernomen dat de communicatie over een eventuele voortgang met de gemeente erg stroperig en eenzijdig vanuit de werkgroep verloopt,” aldus de fractie.

CDA Peel en Maas heeft onderstaande vragen ingediend bij het college van B&W van de gemeente Peel en Maas.

Vragen veiligheid rotonde Beringe Meijel

  1. Wat is de reden geweest voor de werkzaamheden van de rotonde N275 in Beringe?
  2. Bent u het met ons eens dat op het eerste zicht deze rotonde alleen maar onveiliger is geworden?
    – Zo nee, vindt u niet dat er in plaats van snelheid beperkende maatregelen te nemen de rotonde nu nog meer uitnodigt om met een hogere snelheid over de rotonde te gaan en dit ten koste gaat van de voetgangers en (brom)fietsers?
  1. Waarom is er, na al meer dan 6 jaar overleg met de werkgroep veiligheid in Beringe, nu weer geen overleg geweest over eventuele aanpassingen aan deze rotonde zodat deze veiliger gemaakt kon worden tijdens de werkzaamheden van afgelopen weekend?
  2. Wat is volgens de wethouder de status van het plan om de rotonde N275 in Beringe veiliger te maken? Uit onze informatie blijkt namelijk dat zowel de Gemeente als de Provincie hebben toegezegd op 5 juni 2017 om de rotonde veiliger te gaan maken.
  3. Wanneer komt er vanuit de wethouder nu een concreet plan om deze rotonde veiliger te maken?
  4. Waarom is de Meijelseweg met de fietsenoversteekplaats in Beringe na verplaatsing van het OLS 2020, niet naar voren gehaald zodat ook hier de veiligheid gewaarborgd kan worden?
  5. Wanneer komt er vanuit de wethouder nu een concreet plan om de Meijelseweg veiliger te maken?
  6. Wat is de reden dat de wethouder de afgelopen jaren niet doorgepakt heeft en de veiligheidsproblemen die de werkgroep veiligheid en veel bewoners uit Beringe al vele jaren kenbaar maken niet oppakt, terwijl hier in 2017 wel al een toezegging is gedaan?
Mobiele versie afsluiten