De campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat samenwerkt met provincies, gemeenten, politie, diverse maatschappelijke organisaties, telecomproviders en andere bedrijven.
Sociale media en deelname aan het verkeer: dat is een onverantwoorde en gevaarlijke combinatie. Toch komt dit gedrag veel voor en leidt het volgens inschatting van de SWOV tot enkele tientallen slachtoffers per jaar. Eric Geurts, gedeputeerde Verkeer: “Een aantal seconden de aandacht niet op de weg houden is heel riskant. Check je al rijdend of fietsend je berichten, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een ongeval. Levensgevaarlijk dus, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.”
Campagne
Iedereen doet het wel eens: mails lezen, een berichtje versturen of de laatste apps checken tijdens het autorijden of op de fiets. In deze campagne wordt, naast de automobilist en fietser, juist ook de sociale omgeving aangesproken om zo de sociale druk en de ‘fear of missing out’ bij de bestuurder weg te nemen. Doel is om hen bewust te maken van het afleidende effect van smartphonegebruik voor sociale media tijdens het rijden en van de risico’s die dat gedrag veroorzaakt voor de eigen veiligheid en die van andere verkeersdeelnemers. Onderweg zijn is de beste reden om niets te doen met sociale media!
ROVL
Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan dat in opdracht van de Provincie Limburg werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. ROVL streeft dan ook naar nul verkeersslachtoffers! De campagne ‘Mono, ongestoord onderweg’ past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt!